Ako pripraviť domškoláka na T9

OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku zorganizovalo v januári 2025 webinár na tému prípravy domškoláka na Testovanie 9 (T9). V tomto článku prinášame hlavné body webinára a užitočné tipy na prípravu.

V staršom článku Testovanie 9 a žiaci v domácom vzdelávaní sme vyriešili otázky ohľadom toho, pre koho a za akých podmienok je T9 povinné a načo je dobré. Preto teraz môžeme prejsť priamo na praktické otázky ohľadom samotnej prípravy na T9.

O svoje tipy sa podelili dve skúsené domškolácke mamy Čakanka Matušíková a Saša Dobrotková, ktorá zároveň poskytla pohľad rodiča dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Postrehy zo strany škôl vniesol do webinára p. Jozef Zvolenský, učiteľ matematiky na ZŠ Skýcov.

Čo čakať v deň D

Príchod

S úderom 7:45 musí byť dieťa v triede. Príchod je preto potrebné naplánovať s dostatočným predstihom (aj na 7:15) a rátať s rezervou na nepredvídateľné udalosti ako napríklad dopravná zápcha. Neskorý príchod môže byť dôvodom, že dieťa na T9 už nepustia a bude musieť ísť na druhý termín.

Ak máte kmeňovú školu ďaleko od svojho bydliska, zvážte príchod v predvečer T9 a ubytovanie v blízkosti školy. V opačnom prípade môže byť váš domškolák po privčasnom rannom budíčku a dlhej ceste do školy na testovanie jednoducho príliš unavený.

Harmonogram

Rodič môže odprevadiť dieťa ku škole, ďalej ide spravidla samo. Dieťa má miesto pridelené. V každej lavici sedí len jeden žiak alebo žiačka. O 8:00 to všetko vypukne – žiaci dostanú úvodné pokyny a odovzdajú všetky elektronické zariadenia, ktoré sa dajú pripojiť na internet (aj smart hodinky). Ďalej vyzerá harmonogram nasledovne:

Zdroj: www.2nucem.sk

Deti v školách s vyučovacím jazykom maďarským (VJM) a ukrajinským pokračujú v T9 aj nasledujúci deň podľa harmonogramu uvedeného v Základných informáciách (str. 5) na webe NIVAM.

Na doplnenie

Žiaci medzi jednotlivými predmetmi ostávajú v škole v určenej miestnosti. Tam sa môžu občerstviť, zjesť prinesenú desiatu. Piť môžu aj počas testu. S dieťaťom sa uvidíte až po úplnom skončení testovania.

Pomôcky

Povolené pomôcky

  • pero, ktoré píše namodro, najlepšie guľôčkové, nie plniace, nie gumovacie (pri kontrole testu zahriaty čítací stroj taký atrament zahreje a atrament potom zmizne, teda odpoveď nie je pre stroj čitateľná)
  • kalkulačka čo najjednoduchšia, neprogramovateľná, bez pripojenia na internet a bez skenera, len so základnými počtovými funkciami vrátane mocniny a odmocniny, ideálne je, aby dieťa bolo zvyknuté s ňou pracovať, nová kalkulačka je z tohto dôvodu nevhodná
  • rysovacie pomôcky: ceruzka, pravítko, kružidlo, uhlomer

Zakázané pomôcky

Deti nesmú používať vlastné tabuľky so vzorcami a inými prehľadmi – prehľad matematických vzorcov je súčasťou testu. Ďalej sa nesmú používať mobilné telefóny a iné technické zariadenia s pripojením na internet, výpisky, učebnice, študijné materiály…

Kompenzačné pomôcky pre deti so ŠVVP a cudzincov

Povolené pomôcky pre deti so ŠVVP závisia od odporúčaní uvedených v posudku od špeciálneho pedagóga (z poradne), ktorý môže odporučiť (aj a nielen):

  • vlastné tabuľky so vzorcami a inými prehľadmi
  • zdravotné pomôcky (napr. načúvací aparát, lupa)
  • cudzinci môžu používať prekladový slovník (nie je potrebný posudok z poradne)

Vypĺňanie odpoveďových hárkov

  • po rozdaní testov majú deti 5 minút na prezretie si všetkých úloh (oboznámenie sa s testom)
  • úlohy môžno vypracovať v ľubovoľnom poradí
  • odporúča sa vypracovať najprv tie úlohy, s ktorými si je dieťa isté a vie, že ich zvládne
  • pomocné výpočty si dieťa robí na opečiatkovaný pomocný papier A4, ktorý dostane k dispozícii
  • výsledky zapísané v teste možno zaznačovať do odpoveďových hárkov po jednom priebežne alebo všetky naraz pred odovzdaním testu
  • odpovede je dobré vpisovať do odpoveďových hárkov až vo chvíli, keď si je dieťa odpoveďou isté
  • kto skončí pred vypršaním časového limitu na test, ostane sedieť na svojom mieste a prihlási sa, aby mu test odobrali a dostal povolenie opustiť miestnosť
  • 10 minút pred vypršaním časového limitu na test učiteľ/učiteľka na to žiakov upozorní

Najčastejšie formálne chyby pri vypĺňaní odpoveďových hárkov

Tipy na prípravu

  • s prípravou je dobré začať už na jeseň, krátkodobá intenzívna príprava nie je efektívna, dieťa si z nej zapamätá málo
  • rozložte si prípravu na T9 tak, aby ste dieťa drilovaním neumorili, prestriedajte ju s aktivitami, ktoré sú dieťaťu príjemné
  • neváhajte využiť doučovanie zamerané na prípravu na T9 rozložené na dlhšie obdobie
  • skúšajte riešiť testy z minulých rokov, sú uverejnené na webe NIVAM (vyberte v hornej časti školský rok a dole v časti Dokumenty na stiahnutie vyberte časť, kde sú testy, nahrávky a kľúče), vytlačte si k nim aj príslušné odpoveďové hárky (môžu sa líšiť rok od roka) a pozor na časový limit (tiež nebol každý rok rovnaký, údaj je napísaný na prvej strane testu)
  • zadovážte si pracovné zošity Testovanie 9, ktoré obsahujú aj prehľad teórie k úlohám (obidve hostky webinára odporúčali na matematiku aj na slovenčinu materiály vydavateľstva Enigma), po jednom pracovnom zošite by malo stačiť
  • pracujte s chybou, analyzujte doma vypracované testy (správne odpovede nájdete na stránke NIVAM)
  • vyhraďte si na testy konkrétny deň, ostatné dni preberajte chyby a prechádzajte si k nim príslušnú teóriu
  • poučte sa z chýb iných v analýzach testových úloh vrátane častých chýb (MAT roky 2022, 2023, 2024 a SJL roky 2022, 2023, 2024)
  • pestujte automatické návyky pri výpočtoch (napr. 1/2 je 0,5), teda je vhodné mať veľa napočítané, šetrí to pri teste čas
  • úlohy z geometrie bývajú v testoch z matematiky zastúpené minimálne, pretože sa ťažko zanášajú do odpoveďových hárkov
  • v slovenčine sa zamerajte na čítanie s porozumením a analýzu textu
  • nacvičujte zapisovanie odpovedí do odpoveďových hárkov, v matematike nezáleží na zápise riešenia, podstatná je odpoveď v odpoveďovom hárku
  • pestujte sebaistotu pri testoch, aby si dieťa bolo isté samým sebou pri tom, čo číta v zadaní, uberie to stres v deň D
  • s dieťaťom prejdite celý harmonogram dňa, aby nemalo zbytočný stres navyše z neznámeho
  • dohodnite sa vopred s dieťaťom na tom, čo mu môže ten deň spríjemniť (jedlo počas prestávky, pohodlné oblečenie…)
  • naplánujte si hneď po testovaní niečo príjemné, na čo sa dieťa bude tešiť

UPOZORNENIE: Pri vyhľadávaní dokumentov (aj testov) pozor na rozdiel skratiek SJL (slovenský jazyk a literatúra pre školy s vyučovacím jazykom slovenským) a SJSL (slovenský jazyk a slovenská literatúra pre školy s vyučovacím jazykom maďarským).

Tipy na prípravu detí so ŠVVP

  • vybavovanie upravených podmienok testovania začnite aspoň s ročným predstihom (vzhľadom na termíny v poradniach a zdĺhavosť testovania a vypracúvania posudkov), úpravu podmienok musia kmeňové školy nahlásiť už v novembri pri prihlasovaní žiakov na T9, to znamená, že vybavovanie je potrebné začať už na jeseň v 8. ročníku
  • komunikujte s kmeňovou školou o tom, ako bude T9 prebiehať pre vaše dieťa s jeho konkrétnou diagnózou, ako mu uľahčiť jeho hendikepy
  • komunikujte veľa so špeciálnym pedagógom (poradňou), ktorý vypracuje posudok na dieťa, poraďte sa s ním, ako dieťaťu testovanie uľahčiť v kontexte jeho diagnózy, ktoré upravené podmienky dieťaťu skutočne pomôžu
  • pri skúšaní testov doma sa zamerajte na to, čo dieťaťu uľahčí prácu s testom a odpoveďovým hárkom
  • doprajte dieťaťu oddych, ak sa dokáže sústrediť len kratší čas, naučte ho pracovať v takých intervaloch aj na testovaní

Upravené podmienky

Úprava podmienok T9 pre žiakov so ŠVVP sa vzťahuje predovšetkým na oblasti uvedené v zozname nižšie. Na základe miery obmedzenia pri práci s textom sú deti zaradené do dvoch skupín, v ktorých sa uplatňuje rôzny stupeň úpravy podmienok. Podrobnosti k tomu uvádza NIVAM v Usmernení k prihlasovaniu žiakov (od strany 8).

  • predĺženie časového limitu pri riešení úloh
  • zmena znenia niektorých úloh – úpravy po obsahovej stránke
  • grafický vzhľad alebo zmenu formátu zadaní úloh – úpravy po formálnej stránke
  • použitie kompenzačných pomôcok
  • prítomnosť asistenta – tlmočníka posunkovej reči, pedagogického asistenta, zdravotníckeho pracovníka, školského špeciálneho pedagóga, školského psychológa, školského logopéda, liečebného pedagóga, sociálneho pedagóga alebo sociálneho pracovníka

Rozvrhnutie deviateho ročníka a prípravy na T9

Čakanka a jej syn zvolili taktiku najprv prejsť celé učivo 9. ročníka do decembra, aby sa od januára mohli venovať príprave na T9 a prijímacie skúšky na strednú školu. Prinieslo im to do prípravy pokoj a istotu.

Saši sa u prvého syna naopak neosvedčilo všetko prebrať do decembra, pretože potom bol opakovaním testov unudený. S druhým synom si preto nechali na obdobie prípravy na T9 dva predmety, ktoré ho bavia a ostatné predmety prebrali do deccembra.

Každé dieťa je iné, preto prispôsobte rozvrhnutie potrebám toho vášho domškoláka. Porozprávajte sa s ním, ako si to predstavuje, čo by mu/jej vyhovovalo.

Kliknutím na obrázok budete presmerovaní na darovaciu stránku OZ DVS na portáli darujme.sk.
Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20
Návrat hore