Kmeňové školy (26. diel): ZŠ Častkov

Obec Častkov sa nachádza v okrese Senica a slovami riaditeľky školy Janky Adamkovej „v lone peknej prírody, kniha o regióne Záhorie hovorí, že vonia ľaliami a v okolí sa pasú stáda danielov“. Od hlavného mesta, Bratislavy, je vzdialená 90 kilometrov. V obci je malá komunitná škola, v ktorej sa v školskom roku 2024/2025 vzdeláva trinásť denných žiakov v jednej spojenej triede a štyria domškoláci v prvom ročníku. Domácemu vzdelávaniu sa škola otvorila v roku 2024.

Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovať domácich školákov?

JA: Zmena školského vzdelávacieho programu, nakoľko sme sa rozhodli predčasne zapojiť do kurikulárnej reformy a vytvoriť na našej škole obidva cykly primárneho vzdelávania. Z tohto dôvodu máme domškolákov zatiaľ len v prvom ročníku 1.  a plánujeme takto pokračovať aj v ďalšom období, aby sme boli schopní poskytnúť vzdelávanie aj pre domškolákov v obidvoch cykloch, čiže v 1. a 3. ročníku a následne v 4. a 5. ročníku.

Aká je vaša filozofia podpory domáceho vzdelávania?

JA: Dieťa je priateľsky prijaté také, aké je. Radi sa na prvom stretnutí s ním zoznámime, vysvetlíme si navzájom so zákonnými zástupcami ako budú postupovať v domácom vzdelávaní, žiaci majú svoje kontá v edupage a zákonní zástupcovia môžu touto formou sledovať všetko, čo sa v škole deje. Rovnako je dieťa v škole vítané hocikedy, ak o to prejaví záujem – spoločné akcie, tematické dni, zážitkové vyučovanie, či bežné vyučovanie.

Žiak v individuálnom vzdelávaní dostane na začiatku školského roka požiadavky kladené na domškoláka, kde sú zadané okruhy učiva a odporučené projekty v rámci jednotlivých vzdelávacích obastí, ktorým by sa mohol venovať. Všetko svoje snaženie a prácu si žiak zaznamenáva do svojho portfólia.

Preskúšanie sa realizuje vzájomným pohovorom so žiakom a zákonnými zástupcami. Hlavnou zložkou hodnotenia je prezentácia žiackeho portfólia samotným žiakom. Stretnutie, je lepší výraz pre takéto preskúšanie, prebieha v príjemnej priateľskej atmosfére. Na stretnutí (preskúšaní) môžu byť prítomní aj rodičia a mladší súrodenci žiaka, aby pre žiaka prebehlo v nestresujúcej atmosfére. Na týchto dvoch stretnutiach ako škola trváme.

Poskytujete služby garanta alebo môžete rodinám nejakého garanta odporúčať? A akým spôsobom prebieha spolupráca garanta a domškoláckych rodín?

JA: Môžeme odporučiť, ale neposkytujeme. Garant má u nás v škole dvere otvorené, môže prísť kedykoľvek konzultovať. Do komunikácie garant – domškolácka rodina nevstupujeme.

Kto u vás v škole spracúva agendu domácich školákov a na koho sa môžu domáci školáci v prípade potreby obrátiť s otázkami? Máte na to v rámci personálu vyhradenú osobu?

JA: Riaditeľ školy a pedagóg v jednej osobe, nakoľko sme málotriedna škola.

Máte online platformu alebo časť svojej webovej stránky vyhradenú pre záležitosti domácich školákov? Ak áno, čo všetko na nej domáci školáci nájdu? Ak nie, plánujete zriadenie takej platformy?

JA: Nie nemáme, podľa záujmu môžeme zriadiť.

Ako pomáhate rodinám pri zápise na Vašu školu? Aké dokumenty rodinám poskytujete?

JA: Zápis prebieha tak, že si rodičia pošlú prihlášku, spolu s potrebnými prílohami, v prípade potreby im vieme poradiť a poskytnúť tlačivá. Následne obdržia školský vzdelávací program, metodiky pre rodičov z hlavných predmetov a požiadavky na domškoláka. Škola pri prvom stretnutí vybaví domškolákov učebnicami alebo pracovnými zošitmi, poprípade dostanú odporúčania, aké učebné pomôcky si môžu zakúpiť.

Ako pristupujete k rodinám, ktoré využívajú alternatívne metódy vzdelávania – napríklad Montessori, Waldorf, sebariadené vzdelávanie? Akceptujete to?

JA: Áno, akceptujeme. V matematike postupujeme podľa Hejného matematiky, na informatike máme Informatiku s Emilom, ktorá je vhodná aj na domáce vzdelávanie.

Ako pristupujete k žiakom zapísaným na domáce vzdelávanie, ktorí používajú v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?

JA: Je nám jedno, kto čo používa, dôležité sú výsledky.

Ako pristupujete k vychovám? Zohľadňujete to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?

JA: Áno, žiaci si tieto skutočnosti zaevidujú do portfólia, poprípade zaradia do prezentácie.

Môžu sa deti na domácom vzdelávaní zapísané u Vás v škole zúčastňovať akcií, ktoré Vaša škola organizuje pre svojich denných školákov?

JA: Áno. Informovaní sú cez edupage.

Ako prebieha preskúšanie na Vašej škole? Na čo kladiete pri preskúšaní dôraz?

JA: Na prezentovanie vlastného portfólia. Kladieme dôraz na posun žiaka, kde bol a kam sa dopracoval.

Do akej miery dávate na preskúšaní priestor prezentácii vlastnej práce detí? Ste prístupní portfóliovému preskúšaniu? Ak áno, akú podobu má/môže mať u Vás domškolácke portfólio?

JA: Samozrejme, domácke portfólio je základ preskúšania. Rovnako za dôležité považujeme odkomunikovanie portfólia, čiže jeho prezentovanie dieťaťom. Potom už len doplňujúce otázky, poprípade samostatné práce z hlavných predmetov, ktoré ale vypracúvajú v domácom prostredí, tu nám ide skôr o to, aby si sami vyskúšali svoje vedomosti a schopnosť samostatnej práce.

Aký druh podpory poskytujete? (napríklad online hodiny, tutoriály pre domácich školákov na druhom stupni, konzultácie pre rodičov v otázkach obsahu vzdelávania)?

JA: Konzultácie podľa dohody a potreby.

Platí sa vo Vašej škole za zápis, za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné? Ak áno, aká je suma za jedného žiaka? Ak nie, akou formou Vás môžu domškolácke rodiny podporiť?

JA: Nie. Neplatí sa, len ak sa zakupujú učebnice a pracovné zošity, tak platia príslušnú sumu aj domškoláci. Pomôcť môžu podporou 2% pre občianske združenie Kvietky Častkova.

Ponúkate rodinám nejaké „bonusy“, prečo by si mali vybrať práve Vašu školu?

JA: Bonusom je samotné prostredie školy – rodinné, komunitné, žiadna veľkovýroba…

Ako vnímate finančnú podporu od štátu v súvislosti so zastrešením a celou agendou ohľadom domácich školákov?

JA: V rozpočte školy je to zanedbateľná časť. Vnímam to, že štát okráda ani nie tak školu ako samotných rodičov, nakoľko oni zastrešujú v podstate vzdelávanie svojho dieťaťa bez akéhokoľvek príspevku.

Ako vnímate spoluprácu rodín vzdelávajúcich deti doma? Je niečo, čo by ste chceli odkázať alebo odporučiť rodinám, ktoré domáce vzdelávanie plánujú?

JA: Nech komunikujú priamo so školou a nie cez súkromných ,,sprostredkovateľov“ domáceho vzdelávania, samozrejme nemyslím tým garanta pre domáce vzdelávanie a ani OZ.

Ďakujeme Vám za rozhovor!

Prečítajte si o domácom vzdelávaní viac…

Kliknutím na obrázok budete presmerovaní na darovaciu stránku OZ DVS na portáli darujme.sk.
Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20
Návrat hore