Ornitologickí nadšenci a jedna domškolácka rodina sa stretli pri odchytávaní a krúžkovaní vtáctva. Hoci bola akcia zvolaná na poslednú chvíľu, zúčastnení sa bez váhania ponorili do sveta ornitológie.
Užitočná a príjemná aktivita sa konala v jedno sobotné októbrové dopoludnie v lokalite Klasov pri Vrábľoch. Priaznivé počasie a prostredie, ktoré poskytlo množstvo pohody a inšpirácie umožnili účastníkom, aby si aktivitu naplno užili a nikomu neprekážalo, že boli po kolená zablatení.
Zasvätenie do ornitológie
Počas obhliadky objavili niekoľko hniezd, mali možnosť vidieť siete, ktoré slúžia nielen na odchyt menších spevavcov, ale väčších dravcov. Prehliadka bola sprevádzaná zaujímavými informáciami o vtáctve aj o samotnom procese a význame krúžkovania.

Lokalita Klasova skrýva mnoho zaujímavého. Okrem vtákov zaznamenali na „plátne z blata“ aj stopy divej zveri: diviaka, vysokej zveri, líšky a dokonca aj bobra. Našli aj bobriu hrádzu. Počas aktivity sa dozvedeli mnoho zaujímavostí zo sveta vtákov, napríklad ako prebieha samotný proces odchytu, krúžkovania a aký význam má pre vedu.
V akcii
Podarilo sa im odchytiť asi desať malých spevavcov. Zaujímavosťou bola prítomnosť vrchárky modrej, ktorá bola v tejto lokalite zaznamenaná prvýkrát a prekvapila aj samotných ornitológov. Vrcholom zážitku však bol odchyt tzv. lietajúceho drahokamu – rybárika riečneho, ktorý je v skutočnosti ešte krajší, než na bežne prezentovaných fotkách. Podnetnosť prírodného prostredia využili zúčastnení naplno a k aktivitám pridali aj určovanie stromov, rastlín a krov.

Význam zážitku a praktickej aktivity
Účasťou na takejto aktivite majú deti možnosť zapojiť sa do reálneho vedeckého procesu. Odchyt a krúžkovanie vtáctva je pre ne názorným spôsobom, ako pochopiť princípy ornitológie, výskumu a ochrany prírody. Vidia, ako sa zhromažďujú a analyzujú údaje priamo v teréne. Interakcia s vtákmi a prírodou môže podnietiť hlbší záujem o ochranu životného prostredia a prírodné vedy.

Prostredníctvom takýchto aktivít sa deti prirodzne učia spolupracovať s odborníkmi, vyjadrovať svoje zážitky a postrehy a deliť sa o ne s ostatnými, čo prispieva k sociálnemu rozvoju a zlepšuje ich komunikačné schopnosti. Deti prepájajú teóriu s praxou naprieč rôznymi oblasťami. Napríklad táto ornitologická aktivita zahŕňala:
-
biologické poznatky,
-
matematiku – napr. štatistiku,
-
geografiu – sledovanie migračných trás
-
a dokonca aj umelecké zručnosti – zaznamenávanie vtákov kresbou alebo fotograficky.
V domácom vzdelávání máme možnosť chytiť sa každej príležitosti na zážitkové vzdelávanie. A dokonca im môžeme ísť aj v ústrety – sledovaním činnosti rôznych organizácií a využívaním ich ponuky, ktorá je čoraz pestrejšia. Na Slovensku v oblasti ornitológie napríklad SOS/Birdlife Slovensko organizuje pozorovania vtáctva pre verejnosť.
Čo sa páčilo domškoláčke?
-
Páčilo sa mi všetko. Hlavne odchyt rybárika riečneho, pretože má krásne farby a keď sme ho vypustili, jeho chrbátik bol žiarivo modrozelený a tým, že svietilo slniečko, to bolo krásne vidieť. Jeden vtáčik ma štipol svojím malým zobáčikom, ale viem, že to bolo preto, lebo sa chránil.
-
Dozvedela som sa, čo je to krúžkovanie, prečo sa robí a ako sa robí. Išla som cez taký mostík k jazierku, kde boli labute, veľa divých kačíc a videla som aj, ako ryba vyskočila z vody.
-
Videla som dve veľké sieťky. Tá jedna, čo bola pre dravce, vyzerala ako futbalová bránka a umelá sova pred ňou vyzerala ako brankárka. Dravec sa, ale nechytil, chytili sme pár malých zaujímavých vtáčikov.
-
V blate som videla stopy diviaka, srnky, líšky a bobra. Brodili sme sa cez vodu a blato, ale páčilo sa mi to. (Rebeka, 8 r.)

Ďakujeme za zdieľanie tohto zážitku a tešíme sa na najbližšiu ornitologickú aktivitu, ktorej sa budeme môcť aj my zúčastniť.
Fotografie: archív autorky
Prečítajte si o domácom vzdelávaní viac…
