Základná škola v Horných Obdokovciach je nováčikom medzi kmeňovými školami a zatiaľ nezastrešuje žiadnych domškolákov, no zástupkyňa pre ZŠ Mgr. Klaudia Krchňavá, s ktorou sme sa rozprávali, má s domácim vzdelávaním skúsenosti zo svojho predošlého pôsobenia na inej škole v Nitrianskom kraji, ktorá domškolákov zastrešuje.
Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovať domácich školákov?
KK: Vnímame súčasné trendy vo vzdelávaní, medzi ktoré, nepochybne, patrí aj tzv. domáce vzdelávanie.
Aká je vaša filozofia podpory domáceho vzdelávania?
KK: Chceme podporovať rodičov, ktorí sa rozhodli vzdelávať svoje deti doma nielen tým, že im to umožníme, ale chceli by sme spoločne s rodinou hľadať najvhodnejšiu formu spolupráce. V prípade záujmu je možné dohodnúť sa, že dieťa sa bude zúčastňovať na školských výletoch a školských akciách.


Poskytnete rodinám služby garanta alebo môžete rodinám nejakého garanta odporúčať?
KK: Služby garanta zatiaľ neposkytujeme. Rodiny si to riešia po vlastnej línii.
Ako vidíte prístup k žiakom zapísaným na domáce vzdelávanie, ktorí používajú v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?
KK: Akceptujeme aj iné učebnice schválené ministerstvom školstva a inú doplnkovú literatúru, avšak tézy polročných skúšok budú stanovené dopredu, takže si garant / rodič bude musieť odsledovať poradie vyžadovaných tém.
Ako budete pristupovať k vychovám? Zohľadníte to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?
KK: Áno. Pre predstavu by to mohlo vyzerať napríklad tak, že ak dieťa navštevuje umeleckú školu, doloží nám svoje portfólio: umelecké práce, prípadne predloží záznam z hudobného vystúpenia, prípadne aj slovné hodnotenie od učiteľa alebo trénera.

Ako vidíte preskúšanie domškolákov celkovo? Na čo budete klásť dôraz?
KK: Presné podmienky preskúšavania budú dohodnuté na konzultačnom stretnutí, kde budeme otvorene diskutovať a hľadať najvhodnejšiu individuálnu cestu. Časť preskúšavacieho pohovoru by mohla byť zameraná na prezentáciu svojho portfólia a spôsobu svojho domáceho vzdelávania. Písomné testy budú v nevyhnutnom rozsahu. Pri ich hodnotení budeme prihliadať nielen na výsledok, ale i postup vypracovania úlohy. Poskytneme objektívnu spätnú väzbu a v prípade nutnosti odporučíme doštudovanie základného učiva.
Aký druh podpory plánujete poskytovať?
KK: Možnosť online konzultácie s vyučujúcimi. Možnosť zúčastniť sa vyučovania v triede, po dohode s vyučujúcim.
Platí sa vo Vašej škole za zápis, za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné? Ak áno, aká je suma za jedného žiaka? Ak nie, akou formou Vás môžu domškolácke rodiny podporiť?
KK: Keďže sme štátnou školou, školné sa u nás neplatí. Ale rodičia zvyknú prispievať do ZRPŠ zriadeného pri našej škole, ktoré potom z týchto financií podporuje školu pri výdajoch spojených s prevádzkou individuálneho vzdelávania.
Prečítajte si o domácom vzdelávaní viac…
