Motivácia detí – dá sa zapnúť na želanie?

Štvrtý modul programu Sprevádzanie DV rodín, ktorý realizuje OZ DVS a je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Impact Lab Nadácie Pontis, sa venoval téme motivácie. Účastníkom ponúkol dve prednášky doc. Mgr. Martina Kuruca, hodinu otázok a odpovedí online s prednášajúcim, podpornú skupinu online a individuálny koučing.

Motivácia je v súčasnosti spoločenskou témou v rôznych oblastiach a najmä vo vzdelávaní. Do popredia sa dávajú vnútorná motivácia a sloboda, no ako Martin Kuruc naznačil vo svojich prednáškach (pozn. red.: súhrn z prednášok sme uverejnili v článku Motivácia – hnacia sila učenia sa), nemožno prihliadať na vnútornú motiváciu ako na spásu, je potrebné pracovať aj s vonkajšou motiváciou. 

V spoločnosti, kde sme zvyknutí mať na všetko nejakú formulku a hotové riešenie, sa ťažko prijíma fakt, že na zapnutie vnútornej motivácie dieťaťa neexistuje žiadne tlačidlo, žiadna formulka a že odpovede na všetky otázky vedú do jedného bodu… 

Kam sa stráca vnútorná motivácia? 

Na online stretnutí padla otázka, ako súvisí vnútorná motivácia s vekom. Martin Kuruc bol poslom dobrej správy. Vysvetlil, že vnútorná motivácia sa nestráca, len sa mení a presúva podľa vývinových potrieb dieťaťa. 

Menšie deti majú široké spektrum záujmov, ktoré sa často menia, kým sa nájdu. Vnútorná motivácia môže byť viazaná na záľuby. Ak dieťa dosiahne určitú úroveň zručnosti, jeho potreba sa môže nasýtiť a záujem preorientovať na inú činnosť. 

Na strane rodiča stačí to zachytiť, pochopiť a prijať. No ako rodičia narážame na vlastné očakávania. A domškolácka mama Saša Dobrotková v diskusii potvrdila slová Martina Kuruca vlastným poznaním, že jej snaha nabudiť deti k tomu, čo jej vyhovuje, viedla k sklamaniu. Zistila, že je dôležité pracovať na sebe a svojich očakávaniach, nie na dieťati. 

Zaskočilo vás to? Účastníkov programu tiež. Ich nezvyklá mĺkvosť svedčila minimálne o tom, že to konštatovanie vôbec nesplnilo ich očakávania o tej zázračnej formulke… 

Autonómiou k podpore motivácie

Martin Kuruc ďalej zdôraznil, že má väčší zmysel podporovať autonómiu detí, než sa snažiť vzbudzovať vnútornú motiváciu. Snaha o vzbudenie motivácie môže viesť k „pretláčaniu sa“ s deťmi. To napokon vyplynulo aj z otázok účastníkov programu. 

Pod autonómiou si zvyčajne predstavíme nezávislosť a slobodu. Je to však sploštená predstava a ten koncept je komplexnejší. Martin Kuruc to ilustroval na výroku rakúskeho neurológa a psychiatra Viktora Frankla: „Autonómny človek dokáže nájsť pocit slobody aj v ťažkých časoch, vyhodnocuje svoje konanie a nachádza zmysel života.“ A doplnil, že autonómia je o zvedomovaní pocitov a situácií

Zdroj: freepik.com; Autor: Freepik

Ako podporiť autonómiu

Či sa účastníci v diskusii pýtali na motivovanie dieťaťa k spolupráci s nejakým odborníkom, k záujmu o nejaký vzdelávací predmet, alebo k plneniu vzdelávacieho programu, každá odpoveď viedla k jednému riešeniu: robiť s deťmi dohody a nechať ich zažiť prirodzené dôsledky. Umenie rodiča je odhadnúť, kedy je pri dieťati potrebný. 

Martin Kuruc ďalej upozornil, že dnes sa veľa hovorí o attachmente (vzťahová väzba), teda o pute medzi rodičom a dieťaťom. No málo sa hovorí o tom, že súčasťou attachmentu je nechať deti „ísť do sveta“, aby sa tam oťukali a samy sa vrátili. Je dôležité nechať deti autonómne vysporiadať sa s problémami. 

Čo môžeme ako rodičia urobiť

V prvom rade je nutné prijať to hlavné posolstvo:

  • vnútorná motivácia sa nestráca, len sa presmeruje;
  • na fungovanie v spoločnosti sa deti sa potrebujú naučiť mnoho vecí, ktoré pre ne nie sú zaujímavé.

Potom môžeme prejsť na praktické riešenia:

  • porozprávať sa s dieťaťom o tom, prečo je to dôležité;
  • otvorene s dieťaťom hovoriť o svojich obavách;
  • dohodnúť sa s dieťaťom čo, ako, do akej miery;
  • oceniť ochotu dieťaťa komunikovať a snahu plniť dohodu;
  • nechať dieťa autonómne sa vysporiadať s problémami;
  • pracovať na sebe a svojich očakávaniach.

Aplikačná úloha k modulu

Účastníci tak v rámci aplikačnej úlohy dostali jednoznačnú výzvu: „Skúste urobiť s dieťaťom nejakú dohodu v oblasti, ktorú riešite a nemáte v nej zhodu medzi vašimi očakávaniami a preferenciami dieťaťa.“ Vyskúšať si to môžete aj vy, hoci nie ste účastníkmi programu Sprevádzanie DV rodín.

Logá a vylúčenie zodpovednosti

Prečítajte si tiež…

Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20
Návrat hore