Piaty modul programu Sprevádzanie DV rodín, ktorý realizuje OZ DVS a je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Impact Lab Nadácie Pontis, sa venoval téme tvorby projektov. Účastníkom ponúkol webinár s viacnásobnou domškoláckou mamou a koučkou Zuzanou Vnenčákovou, aplikačnú úlohu, podpornú skupinu online a individuálny koučing.
Užitočné momenty z webinára
Účastníkom webinára (o ktorom sme podrobne písali v článku Projektové vzdelávanie rozvíja viaceré zručnosti naraz) sa páčili praktické rady a tipy z osobných skúseností lektorky Zuzany Vnenčákovej. Dozvedeli sa o rôznych možnostiach spracúvania projektov a na webinári si najviac cenili:
- prehľad rôznych typov projektov a spôsobov ich spracovania,
- možnosť nazrieť do reálnych projektov detí,
- uvedomenie, že rodičia môžu proces tvorby projektov len smerovať a zľahka ovplyvňovať, a nemusia byť priamo tvorcami projektov,
- lektorkine skúsenosti s nezdarmi a nesprávnymi postojmi rodičov pri tvorbe projektov,
- zistenie, že projekty nemusia byť perfektné.
Vďaka webináru si napríklad niektorí účastníci uvedomili, že musia brzdiť svoje predstavy o tom, ako má projekt vyzerať. Andrea ocenila aj konkrétne riešenie: „Ak chceme perfektný [projekt], môžeme si tvoriť vlastný projekt paralelne s dieťaťom.“ Napriek všetkým výzvam videli účastníci hodnotu v tom, že tvorba projektu má ostať čo najviac v rukách dieťaťa a rodičia môžu projekt len podporovať a inšpirovať.
Rodiny v procese tvorby
Aplikačnou úlohou piateho modulu bolo vytvoriť spolu s deťmi jednoduchý projekt podľa odporúčaní z webinára: zodpovedať si kľúčové otázky, postupovať od témy, cez plánovanie a realizáciu, až k prezentácii, na ktorú budú mať zúčastnené rodiny priestor na víkendovom stretnutí na konci programu. Pri plnení úlohy zažili rôzne situácie.
Andrea si uvedomila, že je dôležité nechať dieťa viesť pri tvorbe projektu. Darinka zaznamenala pri tvorbe projektu spoločne s deťmi nadšenie a pracovnú atmosféru. Kika vtiahla do tvorby projektu svojho malého syna, ktorý nikdy predtým žiadny projekt nerobil, postupnou diskusiou. Katka spomenula, že staršie deti zvládli projekt samostatne, s mladšími mali príjemný spoločný čas, hoci pre nich bolo výzvou projekt dotiahnuť do konca. Rodiny budú prezentovať svoje projekty na záverečnom víkendovom stretnutí účastníkov programu Sprevádzanie DV rodín.
Nie všetci mali pozitívne skúsenosti. Slávka, ktorá doma vzdeláva jednu prváčku sebariadeným spôsobom, pociťovala, že úloha je pre nich „od veci“. Lucia viedla, že deti nemali chuť sa do úlohy pustiť. Ďalšia účastníčka spomenula, že jej syna táto forma práce nezaujala, pretože si radšej robí vlastné projekty bez zásahu rodiča a pri konkrétnej téme sa zasekol.
Čo ak vás projekty nenadchli
Ako hovorí sama Zuzana Vnenčáková: „Tento spôsob vzdelávania je vhodný najmä pre rodiča s vášňou pre takú tvorivú činnosť.“ S tvorbou projektov sa však v domácom vzdelávaní stretávame vo forme zadaní z kmeňových škôl. Ak takej situácii čelíme, aj keď nie sme nadšení tvorcovia, je dobré vedieť, ako ju uchopiť, aby sme sa v nej nestratili. Na také prípady odporúčame prečítať si článok o webinári na tému tvorba projektov.

Prečítajte si tiež…
