Projektové vzdelávanie rozvíja viaceré zručnosti naraz

V decembri 2024 sa uskutočnil 5. modul programu Sprevádzanie DV rodín, ktorý realizuje OZ DVS a je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Impact Lab Nadácie Pontis. Témou modulu bola tvorba projektov a lektorkou webinára, ktorý sa uskutočnil 17. 12. 2024, bola Zuzana Vnenčáková, skúsená domškolácka mama s vášňou pre projektové vzdelávanie. 

Projektové vzdelávanie

Projektové vzdelávanie je efektívny spôsob výučby, pri ktorom môžeme využívať niektoré moderné didaktické metódy ako je problémové vzdelávanie, kooperatívne vzdelávanie, diskusia.Samotná realizácia projektovej formy vzdelávania nie je pevne stanovená, a preto ani neobmedzuje sprievodcu v jeho tvorivosti a spôsoboch realizácie vzdelávania. Zdrojom nadobúdania a rozvíjania vedomostí detí pri projektovej metóde vzdelávania je riešenie projektovpraktických pracovných úloh.

Ciele projektového vzdelávania

Primárnym cieľom projektového vzdelávania je aktívne zapojiť deti do poznávacieho procesu. Proces poznávania je charakteristický svojou otvorenosťou. Sprievodca vytvára problémové scenáre a otázky, ktoré vedú k tomu, aby deti rozmýšľali o tom, čo sa učia.

Scenáre projektov sú len rámcové a dotvárajú sa v spolupráci s deťmi počas riešenia. Realizácia projektu závisí od detí, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú sprievodca aj deti inšpirovaní svojím najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú z bežného života.

Kognitívne ciele

  • prehlbovanie a rozširovanie poznania
  • integrácia poznatkov do uceleného systému poznania
  • rozvoj tvorivého myslenia
  • uvedomovanie si významu a zmyslu poznávania

Edukačné a formatívne ciele

  • samostatná a tvorivá práca
  • plánovanie vlastnej práce a jej dokončenie
  • zodpovednosť za svoju prácu a prekonávanie prekážok
  • práca s informáciami
  • prezentácia vlastnej práce
  • argumentácia
  • spolupráca, komunikácia, tolerantnosť a prijímanie iných názorov (ak ide o spoločný projekt)
  • hodnotenie svojej práce a práce svojich spolupracovníkov

Skôr ako sa do projektu pustíte

Pred započatím práce na projekte je vhodné odpovedať si na niektoré dôležité otázky. Tak si spoločne s deťmi stanovíme ciele a vymedzíme si mantinely práce.

  • Aká bude téma projektu?
  • Prečo budeme projekt robiť?
  • Kto bude projekt robiť?
  • Aká bude úloha sprievodcu?
  • Koľko máme času?
  • Akú bude mať projekt formu?
  • Aké použijeme zdroje informácií, obrázkov…?
  • Aký potrebujeme materiál, pomôcky…?
  • Budeme projekt prezentovať?

Rola rodiča

Pri tvorbe projektu môže byť rodič zadávateľom, konzultantom, sprievodcom, spolupracovníkom, alebo aj samotným tvorcom. Tieto roly sú zoradené podľa miery jeho zapojenia do tvorby projektu, ktorá sa spravidla stupňuje nepriamo úmerne veku a skúsenostiam dieťaťa.

  • Zadávateľ zadá úlohu vytvoriť projekt a čaká na prezentáciu výsledku.
  • Konzultant pomôže pri tvorbe projektu na požiadanie dieťaťa.
  • Sprievodca aktívne sprevádza dieťa procesom tvorby projektu.
  • Spolupracovník tvorí spoločne s dieťaťom, je aktívny a kreatívne prítomný vprocese tvorby projektu.
  • Tvorca vyrobí projekt pre dieťa ako učebnú pomôcku.

Proces tvorby

Výber témy

Keď pristúpime samotnej tvorbe projektu, najprv si vyberieme tému. Ten môže riadiť záujem dieťaťa, záujem sprievodcu, bežný život rodiny, požiadavky štátneho vzdelávacieho programu alebo zadanie kmeňovej školy.

Plánovanie obsahu a formy

V druhom kroku si naplánujeme obsah a formu. Plánovanie obsahu môže prebiehať formou brainstormingu, zhotovenia myšlienkovej mapy alebo zostavenia zoznamu podtém.

Formu projektu si vyberieme podľa osobných preferencií a konečného použitia projektu. Vyberať budeme z offline a online foriem. Do prvej skupiny patrí napr. plagát, lapbook, zošit, knižka, spoločenská hra, mapa, model, zbierka… Do druhej skupiny patrí wordovský dokument, powerpointová prezentácia, blog, vlog, storymap, grafika…

Realizácia

Potom príde na rad realizácia – teda spracúvanie informácií, tvorivá činnosť a riešenie problémov.

Prezentácia

Projekt sa dostáva do veľkého finále práve pri prezentácii – napríklad v škole, v domškoláckej skupine, doma rodičom, súrodencom alebo starým rodičom, online na sociálnych sieťach alebo na webe. OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku vytvára príležitosť na prezentáciu domškoláckych projektov vždy na jar na podujatí Akadémia domáceho vzdelávania.

Logá a vylúčenie zodpovednosti

Prečítajte si tiež…

Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20
Návrat hore